Öncelikle mevzuat:
4734 ihale kanunu 30. madde: "Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur."
Aynı kanun 37. madde: "...Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36 ncı maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği 52. madde:
(1)
Başvuru ve teklif mektupları, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlar
esas alınarak hazırlanır. Ancak birden fazla mal kaleminden oluşan ihalelerde
teklif mektuplarının, birim fiyat teklif mektubu esas alınarak hazırlanması
zorunludur.
(2) Teklif mektubunun aşağıdaki
şartları taşıması zorunludur:
a) Yazılı olması.
b) İhale dokümanının tamamen okunup
kabul edildiğinin belirtilmesi.
c) Teklif edilen bedelin rakam ve yazı
ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması.
ç) Üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme
bulunmaması.
d) Türk vatandaşı gerçek kişilerin
Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin
vergi kimlik numarasının belirtilmesi.
e) Ad ve soyadı veya ticaret unvanı
yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması.
(3) Ortak girişim olarak teklif veren
isteklilerin teklif mektuplarının, ortakların tamamı tarafından veya yetki
verdikleri kişilerce imzalanması gerekir.
(4) Konsorsiyumlarda, konsorsiyum
ortakları teklif mektubunu, işin uzmanlık gerektiren kısımları için teklif
ettikleri bedeli ayrı ayrı yazmak suretiyle imzalarlar. Konsorsiyum
ortaklarının işin uzmanlık gerektiren kısımları için teklif ettikleri
bedellerin toplamı, konsorsiyumun toplam teklif bedelini oluşturur.
(5) Teklif mektuplarının şekil ve
içerik bakımından yukarıda belirtilen niteliklere ve teklif mektubu standart
formuna uygun olmaması teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik
olarak kabul edilir. Taşıması zorunlu hususlardan herhangi birini taşımayan
teklif mektuplarının değiştirilmesi, düzeltilmesi veya eksikliklerinin
giderilmesi gibi yollara başvurulamaz. Teklif mektubu usulüne uygun olmayan
isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır. Kamu İhale Genel Tebliği madde 16.6. :
16.6.1 İhale dokümanında başvuru veya teklif zarfı içinde
sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili mevzuat gereğince eklenmesi
zorunlu olan eklerinden herhangi birinin, aday veya isteklilerce sunulmaması
halinde, bu eksik belgeler ve ekleri idarelerce tamamlatılmayacaktır. Ancak,
a) Geçici teminat ve teklif
mektuplarının Kanunen taşıması zorunlu hususlar hariç olmak üzere, sunulan
belgelerde ihale sonucu açısından teklifin esasını değiştirecek nitelikte
olmayan bilgi eksikliklerinin bulunması halinde, bu tür bilgi eksikliklerinin
giderilmesine ilişkin belgeler,
b) Aday ve isteklilerce sunulan ve
başka kurum, kuruluş ve kişilerce düzenlenen belgelerde, belgenin taşıması
zorunlu asli unsurlar dışında, belgenin içeriğine ilişkin tereddüt yaratacak
nitelikte olan ve belgeyi düzenleyen kurum, kuruluş veya kişilerden kaynaklanan
bilgi eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgeler,
İdarelerce tamamlatılacaktır. Bu
çerçevede, bilgi eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgeler, idarece ilgili
kurum veya kuruluştan re’sen istenebilir. Söz konusu belgelerin aday veya
istekliler tarafından tamamlatılmasının istenilmesi halinde ise bilgi
eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği dikkate alınarak
idarelerce aday veya isteklilere iki iş gününden az olmamak üzere makul bir
tamamlama süresi verilecektir.
16.6.2. İdarelerce bilgi eksikliklerinin
tamamlatılmasına ilişkin olarak verilen süre içinde aday veya isteklilerce
sunulan belgelerin, başvuru veya ihale tarihinden sonraki bir tarihte
düzenlenmesi halinde, bu belgeler, aday veya isteklinin başvuru veya ihale
tarihi itibarıyla ihaleye katılım şartlarını sağladığını tevsik etmesi halinde
kabul edilecektir.
16.6.3. Bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına ilişkin
belgelerin yazılı olarak istenilmesi ve aday ve isteklilerce bir dilekçe ekinde
sunulması gerekmektedir. İdarece belirlenen sürede eksik bilgileri tamamlamayan
aday ve isteklilerin başvuruları veya teklifleri değerlendirme dışı bırakılır
ve isteklilerin geçici teminatları gelir kaydedilir.
16.6.4. İlgili mevzuatına göre ihaleye katılma şartı olarak istenmesi
gereken belge veya bilgilerin idarece istenmediği ve bu durumun tekliflerin
değerlendirilmesi aşamasında tespit edildiği hallerde, idarelerce bu tür belge
veya bilgiler başvuruların ya da tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aday
veya isteklilerden talep edilemeyecek ve tamamlatılamayacaktır.
Yukarıda verilen bilgilere göre demek ki; teklif mektuplarının, yazılı olması, mektupta ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, mektup üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması, Türk vatandaşı gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin ise vergi kimlik numarasının belirtilmesi, ad ve soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olmasının gerektiği, teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından söz konusu niteliklere ve teklif mektubu standart formuna uygun olmamasının teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik olarak kabul edileceği ve teklif mektubu usulüne uygun olmayan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılacağı anlaşılmıştır.
20.03.2019 tarihli ve 2019/UM.I-404 sayılı Kik kararında 03.01.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2019 Yılı Doğalgaz Sayacı” ihalesine ilişkin olarak Elsel Gaz Arm. San. ve Tic. A.Ş. nin teklif bedelinin, birim fiyat teklif cetvelinde 6.576.480,00 TL olarak yazıldığı, teklif mektubunda ise sadece yazıyla "altımilyonbeşyüzyetmişaltıbindörtyüzseksen Türk Lirası" yazıldığı ancak rakamla yazılmadığı; bu nedenle idare tarafından tekliflerinin geçersiz sayıldığı; Kik incelemesinde de firmanın bu hatasının, birim fiyat teklif mektubunun taşıması zorunlu hususlarından olan "teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması" şartına aykırı olduğu gerekçesiyle teklifin geçersiz sayılmasının mevzuata uygun olduğu kararını vermiştir.
Çıkarılacak ders: birim fiyat teklif mektubunda yapılan bu hata aslında önlenebilirdi. Her kim hazırladıysa bu belgeyi, başka birisi tarafından kontrol edilseydi bu hata ortaya çıkarılırdı diye düşünüyorum. Bu nedenle hazırladığınız ihale dosyalarının başka birileri tarafından kontrole tabi tutulmasında fayda vardır. Eğer bu kontrol işlemini yapmazsanız, bu ihalede olduğu gibi siz de ihalelerden elenebilirsiniz ve bunun bedeli "ALTIMİLYON BEŞYÜZYETMİŞALTIBİN dörtyüzseksen Türk Lirası" olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder