4734 sayılı kanunun 63. maddesine göre;
İhalelere sadece yerli
isteklilerin katılması ile yerli istekliler ve yerli malı teklif eden istekliler
lehine fiyat avantajı tanınmasına ilişkin olarak aşağıdaki düzenlemeler esas
alınır:
a) Yaklaşık maliyeti eşik
değerin altında kalan ihalelerde sadece yerli isteklilerin katılabileceğine
ilişkin düzenleme yapılabilir.
b) Hizmet alımı ve yapım işi
ihalelerinde yerli istekliler lehine % 15 oranına kadar fiyat avantajı
sağlanabilir.
c) (Değişik:
18/06/2017-7033/74. Md.) Mal alımı
ihalelerinde yerli malı teklif eden istekliler lehine, %15 oranına kadar fiyat
avantajı sağlanabilir. Ancak Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından
ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak orta ve yüksek teknolojili
sanayi ürünleri arasından belirlenen ve Kurum tarafından ilan edilen listede
yer alan malların ihalelerinde, yerli malı teklif eden istekliler lehine %15
oranında fiyat avantajı sağlanması mecburidir. Yerli yazılım ürünü teklif eden
istekliler lehine de %15 oranında fiyat avantajı sağlanması mecburidir.
...e) Yerli malı belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından
ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak belirlenir. İsteklilerce teklif edilen malın yerli malı olduğu,
bu usul ve esaslara uygun olarak düzenlenen yerli malı belgesi ile belgelendirilir.
f) Ortak girişimlerin yerli
istekli sayılabilmesi için bütün ortaklarının yerli istekli olması gereklidir.
...
İki Firma düşünelim. Birinde yerli malı belgesi olsun, diğerinde olmasın. Yerli malı belgesi olan, belgesi olmayandan daha yüksek teklif vermiş olsun. Ayrıca yerli malı belgesi olanın teklifinin yaklaşık maliyetten yüksek olduğunu ve idarenin bu nedenle fiyat avantajı uygulamaksızın yerli malı belgesi olanın(yaklaşık maliyetten yüksek olduğu için) teklifini değerlendirme dışı bıraktığını düşünelim. İdarenin yaptığı yanlış bir işlemdir. Yerli malı fiyat avantajını uyguladıktan sonra oluşan yeni fiyatların yaklaşık maliyete göre durumları üzerinden işlem yapılması gerekirdi.
(4) Yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı tanınan ve birden fazla mal kaleminden
oluşan ihalelerin, kısmi teklife açık olarak gerçekleştirilmesi ve fiyat avantajı tanınan her bir kısmın tek bir mal kaleminden oluşması zorunludur. Ancak, birbirini tamamlayan veya teknik zorunluluklar
nedeniyle birlikte alınması gereken mal kalemlerine bir kısımda yer verilebilir. Kısmi teklife açık ihalelerde, kısımların birinde, birkaçında veya tamamında yerli malı teklif eden istekliler lehine aynı veya farklı oranlarda fiyat avantajı sağlanabilir. Yerli malı teklif eden istekliler lehine fiyat avantajı, yerli malı teklif etmeyen diğer isteklilerin söz konusu mal kalemi için teklif ettikleri bedele, kendi teklif bedelleri üzerinden ihale dokümanında belirlenen fiyat avantajı oranı esas alınarak hesaplanan tutarın eklenmesi suretiyle bulunur.
Yaklaşık maliyet hususunda ise, 4734 sayılı kanunun;
9. maddesinde “Mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalesi yapılmadan önce idarece, her türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir. Yaklaşık maliyete ihale ve ön yeterlik ilânlarında yer verilmez, isteklilere veya ihale süreci ile resmî ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin;
7. maddesinde “1) İdare tarafından, ihale onay belgesi düzenlenmeden önce, bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usullere göre ihale konusu malın KDV hariç olmak üzere yaklaşık maliyeti hesaplanır ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir.
…
3) İhale konusu alımın bir kısmına teklif verilmesinin mümkün olduğu hallerde, yaklaşık maliyet her bir kısım için ayrı ayrı olmak üzere işin tamamı dikkate alınarak hesaplanır.
…
5) İhale komisyonu tarafından yaklaşık maliyet teklif fiyatlarıyla birlikte açıklanır. Pazarlık usulü ile yapılan ihalede ise yaklaşık maliyet, son yazılı fiyat teklifleriyle birlikte açıklanır. Bu aşamadan önce yaklaşık maliyet açıklanamaz ve ilan edilemez.
…
7) İhale komisyonu, yaklaşık maliyetin ihale tarihine kadar geçen sürede değişikliğe uğradığını
belirlemesi durumunda; değişikliğin gerekçelerini belirtmek suretiyle güncellediği yaklaşık maliyeti dikkate alır.
Bunun dışında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16.3. maddesine göre
firmalar tarafından verilen tekliflerin yaklaşık maliyete göre yüksek olması durumunda "Yaklaşık maliyetin üzerinde olmakla birlikte teklifin kabul edilebilir nitelikte görülmesi halinde idarenin ek ödeneğinin bulunması veya ilgili mali mevzuatı gereği ödenek aktarımının mümkün olması durumlarında teklifler kamu yararı ve hizmet gerekleri de dikkate alınarak kabul edilebilir. Bu durumda sorumluluk idareye aittir… düzenlemeleri yer almaktadır.
Yaklaşık maliyet-yerli malı fiyat avantajı ilişkisiine gelirsek,
İki Firma düşünelim. Birinde yerli malı belgesi olsun, diğerinde olmasın. Yerli malı belgesi olan, belgesi olmayandan daha yüksek teklif vermiş olsun. Ayrıca yerli malı belgesi olanın teklifinin yaklaşık maliyetten yüksek olduğunu ve idarenin bu nedenle fiyat avantajı uygulamaksızın yerli malı belgesi olanın(yaklaşık maliyetten yüksek olduğu için) teklifini değerlendirme dışı bıraktığını düşünelim. İdarenin yaptığı yanlış bir işlemdir. Yerli malı fiyat avantajını uyguladıktan sonra oluşan yeni fiyatların yaklaşık maliyete göre durumları üzerinden işlem yapılması gerekirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder